Covid-19 izplatības epidemioloģiskās drošības pasākumi LU
Rīkojums par epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 izplatības laikā 14.08.2020.
LU personāla un studentu pienākumi
- LU mājaslapā un LU e-pastā sekot līdzi LU vadības rīkojumiem, norādījumiem un ieteikumiem par epidemioloģiskās drošības pasākumiem LU;
- ievērot Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) ieteikumus, īpaši atgriežoties no komandējumiem vai atvaļinājuma ceļojumiem. Darbinieki tiks laipni gaidīti atpakaļ, kad būs beigušās pašizolācijas dienas;
- nepulcēties LU telpās ārpus studiju un darba pienākumu veikšanas;
- uzturoties LU telpās, ievēro 2 metru vai maksimāli iespējamo distanci starp personām;
- ienākot un uzturoties LU telpās, nodrošināt LU apsardzei un apkalpojošajam personālam savas personas identificēšanas iespējas, pēc pieprasījuma uzrādīt derīgu darbinieka vai studenta apliecību;
- informēt LU ēku pārvaldniekus vai apsardzi par apmeklētāju uzaicināšanu vai ierašanos, norādot telpu, kurā notiks tikšanās, vai personiski sagaidot apmeklētājus pie ēkas ieejas;
- neatrasties LU telpās ar akūtas elpceļu infekcijas slimības pazīmēm vai karantīnas, izolācijas vai pašizolācijas noteikšanas gadījumā;
- jāseko līdzi savam veselības stāvoklim; ja parādās akūta elpceļu infekcija ar Covid-19 raksturīgajām pazīmēm, nekavējoties ziņot pamatstruktūrvienības vai darba vadītājam, studiju programmas direktoram, metodiķim vai kārtējās plānotās lekcijas pasniedzējam, atstāt LU telpas un sazināties ar ārstu;
- pēc iespējas samazināt kopīgi lietoto virsmu un priekšmetu – skārienjutīgo ekrānu, datoru, tastatūru u.c. – izmantošanu, kā arī nenodot no personas personai šīs iekārtas, darba rīkus un aprīkojumu, tai skaitā rakstāmpiederumus;
- LU rekomendē izmantot lietotni “Apturi Covid”.
Studiju procesa organizēšana
- LU, ievērojot visus epidemioloģiskās drošības noteikumus, nodrošina studijas LU klātienē.
- Lai izslēgtu daudzskaitlīgu studentu grupu vienlaicīgu pulcēšanos auditorijās un koplietošanas telpās, studijas pamatstudiju programmās plāno ar nodarbību sākuma laika nobīdi.
- Studijas auditorijās un laboratorijās atļauts organizēt grupās, kas nav lielākas par 50 studentiem (neieskaitot mācībspēkus un apkalpojošo personālu). Šādā gadījumā var neievērot prasību par divu metru distanci starp studentiem.
- Plānojot nodarbības, jāievēro šādi principi:
- ja studiju programmas studiju kursu saturiskās pēctecības plāns to atļauj, semestra sākumā plānot prakses un praktiskas ievirzes nodarbības;
- minimizēt studējošo grupu migrāciju starp auditorijām un ierobežot migrāciju starp LU ēkām;
- pēc iespējas plānot vairākas secīgas nodarbībās klātienē, novēršot grupu saplūšanu koplietošanas telpās, vai vairākas secīgas nodarbības attālināti;
- gadījumos, ja klātienes nodarbība epidemioloģisko drošības apsvērumu dēļ tiek pārcelta attālināti vai atcelta, studējošie uzturas klātienes nodarbībai plānotajā auditorijā, kur tiek nodrošināta attālināta nodarbība, vai līdz tālākiem fakultātes norādījumiem.
- Divu metru distance auditorijās jānodrošina starp studentiem un pasniedzēju. Ja nodarbības notiek vienlaikus vairākām studentu grupām, starp grupām nodrošina distanci.
- Nodarbību starpbrīžos tiek nodrošināta telpu vēdināšana vismaz 15 minūtes.
- Studiju procesu klātienē grupām, kurās ir vairāk par 50, organizē, ja ir iespējams nodrošināt divu metru distanci starp personām gan auditorijā, gan koplietošanas telpās.
- Studējošajiem, kuri nevar piedalīties studiju procesā, jo ir Covid-19 pacienti vai Covid-19 pacienta kontaktpersonas, vai personas, kurām ir noteikta karantīna, izolācija vai pašizolācija, ko apliecina SPKC vai ārsta izsniegta izziņa, fakultātes dekāns pēc iespējas nodrošina studiju un pārbaudījumu individuālo plānu izveidi un apstiprināšanu (gadījumos, kad tas nav iespējams, fakultātes dekāns saskaņo to ar atbilstošās jomas prorektoru). Studējošajam, sazinoties ar mācībspēku, dod individuālus uzdevumus studiju kursa apguvei atbilstoši studiju kursa aprakstā noteiktajiem studiju rezultātiem.
- Izvērtējot lietderības apsvērumus, fakultātes dekāns var izdot norādījumu par studiju programmas kursu vai to daļu pasniegšanu attālināti, bet atbilstoši plānotajam nodarbību sarakstam. Attālināti īstenot studiju programmas kursus vai to daļas tiešsaistē atļauts, ja:
- nav iespējams nodrošināt divu metru distanci starp personām vai distancēšanos koplietošanas telpās un studējošo plūsmas kontroli nodarbībās, kurās vienlaicīgi vienā telpā piedalās vairāk nekā 50 studējošie (neskaitot mācībspēkus un apkalpojošo personālu);
- nodarbībā piedalās studējošie no dažādām studiju programmām vai studiju gadiem un klātienē nav iespējams nodrošināt distanci starp šīm studējošo grupām;
- vairāk nekā 50 % grupas studējošo atrodas karantīnā, izolācijā vai pašizolācijā;
- mācībspēks atrodas karantīnā, izolācijā vai pašizolācijā;
- vairāk nekā 50 % grupas studējošo ir ārvalstnieki, kuri epidemioloģisko ierobežojumu dēļ nevar ierasties klātienē;
- vairāk nekā 50% no augstākā līmeņa grupas studējošajiem tiek nodarbināti klātienē ārpus LU un var radīt papildu epidemioloģiskos riskus LU;
- šo noteikumu aprakstītie attālināto nodarbību organizēšanas noteikumi ir spēkā līdz 2020. gada 31. oktobrim.
- SPKC konstatē Covid-19 infekcijas izplatības pieaugumu pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā notiek LU studijas.”
- Organizējot studijas attālināti, fakultātes dekāns nodrošina:
- sinhronas tiešsaistes nodarbības (t.sk. lekcijas, seminārus, valodu nodarbības u.c.) organizāciju e-studiju un Microsoft Teams vidē nodarbību sarakstā paredzētajā laikā, vienlaikus fiksējot apmeklējumu e-studijās;
- studiju kursu īstenošanu atbilstoši studiju kursu aprakstā noteiktajam plānam, izmantojot tālmācībai un attālinātām studijām piemērotas studiju organizācijas formas, metodes un pārbaudes veidus, nodrošinot studējošajiem studiju kursa aprakstā noteikto studiju rezultātu sasniegšanu;
- gadījumos, ja nepieciešamas izmaiņas studiju kursa plānā, studiju kursa aprakstā noteiktajos starppārbaudījumos un noslēguma pārbaudījumā, mācībspēks plāno izmaiņas atbilstoši studiju kursa aprakstā noteiktajiem studiju rezultātiem, saskaņo ar studiju programmas direktoru un 2 nedēļas iepriekš informē par to studējošos;
- gadījumos, ja nepieciešamas izmaiņas studiju programmas plānā sakarā ar prakses kursu vai praktiskas ievirzes kursu vai tā daļu pārcelšanu uz vēlāku laiku (ja nav iespējams organizēt attālināti uzdevumu izpildi prakses vai praktiskas ievirzes kursiem vai to daļai), cita pēctecīga studiju kursa īstenošanu, iekļaujot to nodarbību sarakstā.
Tālākizglītība
- Tālākizglītības procesu laika periodā līdz 31.10.2020. atļauts īstenot klātienē grupās, kurās dalībnieku skaits nepārsniedz 50 personas, ievērojot divu metru distanci starp personām un katrai personai telpā nodrošinot ne mazāk kā 3 m2 platības.
- Tālākizglītības nodarbībās LU telpās tiek nodrošināti tādi paši epidemioloģiskās drošības pasākumi kā LU darbības vispārīgajos nosacījumos un studiju procesa organizācijā.
- Tālākizglītības procesā maksimāli izmanto attālinātās studiju iespējas, lai iespējami samazinātu to klātienes norises laiku LU telpās.
Pasākumu organizēšana
- Pasākumus, kas nav saistīti ar LU pamatdarbību – studiju, zinātnisko darbību un pakalpojumiem sabiedrībai – organizē, ja tie netraucē pamatdarbībai, ievērojot noteikumus. Pasākuma organizators ir persona, kas paraksta pieteikumu par pasākuma organizēšanu LU telpās un uzņemas atbildību par tā norises atbilstību LU noteikumiem.
- Ja pasākuma norise var radīt paaugstinātu inficēšanās risku, tā norise var tikt pārcelta uz citām telpām, samazināts pasākuma dalībnieku skaits vai mainīts pasākuma norises laiks
- Pasākumos iekštelpās vienlaikus drīkst piedalīties ne vairāk kā 1000 personas, ārpus telpām – ne vairāk kā 3000 personas. Pulcēšanās laikā tiek nodrošināta divu metru distance starp personām un pieeja dezinfekcijas līdzekļiem, kā arī informācija par maksimāli pieļaujamo cilvēku skaitu pasākuma norises vietā.
- LU atbildīgajām personām ir tiesības pārtraukt klātienes pasākuma norisi, ja netiek ievēroti noteikumi, vai izraidīt no pasākuma personas, kuras neievēro iepriekš minētos nosacījumus. Nepieciešamības gadījumā var tikt piesaistīta Valsts policija vai Rīgas pašvaldības policija.
Vairāk informācijas par pasākumu organizēšanu un organizatora pienākumiem
Sports un kultūra
- Sporta treniņa norisei vienā treniņgrupā vienlaikus organizēti drīkst pulcēties ne vairāk kā 30 personas, uz vienu personu tiek nodrošināti ne mazāk kā 4 m2 treniņa vietas platības.
- Amatieru teātri, kori, deju kolektīvi un orķestri mēģinājumus, nodarbības un pasākumus organizē atbilstoši MK noteikumu prasībām.
Darba process
- Darbu un studijas nodrošinot klātienē, struktūrvienības vadītājs informē darbiniekus un ir atbildīgs par visiem drošības noteikumiem un to ievērošanu.
- Struktūrvienības vadītājam nekavējoties jāziņo darba aizsardzības sistēmas vadītājam par Covid-19 inficēšanās gadījumiem vai riskiem, kas saistīti ar iespēju inficēties ar Covid-19, kā arī sniedz darba aizsardzības sistēmas vadītājam visu nepieciešamo informāciju komunikācijai ar SPKC.
- Struktūrvienībai nepieciešams organizēt jebkuras darba un studiju formas (lekcijas, semināri, sapulces, konferences utt.) dalībnieku uzskaiti, lai savlaicīgi būtu iespējams apzināt un brīdināt kontaktpersonas Covid-19 infekcijas izplatības gadījumā.
- Iespēju robežās organizē pakalpojumu sniegšanu pēc iepriekšēja pieraksta, novēršot drūzmēšanās risku, ievērojot divu metru fizisko distanci vai izmantojot gaisa plūsmu ierobežojošus ekrānus starp personām.
- Struktūrvienības vadītājs pārrauga, lai sanāksmju, studiju un citu pasākumu norišu vietās iekštelpās pulcējas ne vairāk kā 1000 cilvēku vienlaikus, nodrošinot, ka telpā atrodas ne vairāk kā 50% no kopējā cilvēku skaita, ko pieļauj attiecīgās telpas platība un infrastruktūra, un ievērojot divu metru distanci starp personām.
- Pamatstruktūrvienību vadītājiem atļauts organizēt darbu attālināti, ja:
- darbiniekam noteikta mājas karantīna, izolācija vai pašizolācija, kā arī gadījumos, ja nav iespējams nodrošināt pietiekamus epidemioloģiskās drošības pasākumus darba vietā;
- sanāksmju organizēšanā nav iespējams nodrošināt pietiekamus epidemioloģiskās drošības pasākumus darba vietā, bet ir nodrošinātas iespējas identificēt sanāksmju dalībniekus ar LU e-pastā vai citur;
- nodrošinot darbu un studijas klātienē LU, Administrācijas departamenti un amatpersonas atbilstoši kompetencei sniedz atbalstu citām struktūrvienībām šo noteikumu īstenošanā.
Vairāk informācijas par darba organizēšanu
LU darbiniekiem stājies pēkā rīcības plāns paaugstināta Covid-19 apdraudējuma gadījumā. Ar to iespējams iepazīties šeit.